Comunicació en llengua catalana N3

Subvencionat per:

Objectius general: Comprendre produccions orals i escrites, poder expressar-se i interactuar adequadament en diferents contextos socials i culturals, així com utilitzar el llenguatge en la construcció del coneixement, la comprensió de la realitat i l’autoregulació del pensament, les emocions i la conducta.

Continguts

a) Comunicació i llenguatge
Elements de la comunicació.
Comunicació verbal i no verbal: signes i codis
Llenguatge. Funcions del llenguatge i intenció comunicativa
Context i situació comunicativa
Varietats socials de la llengua: nivell culte, estàndard, popular, vulgar i llenguatges específics
Principis i normes de la interacció verbal en els diferents àmbits socials

b) Principis bàsics en l’ús de la llengua catalana
Estructura i nivells de la llengua: Nivell fònic, morfosintàctic i lexicosemàntic Forma i significat de les paraules
Relacions semàntiques entre les paraules
Categories gramaticals.
Tipus de sintagmes
Sintagma nominal: nucli i modificadors.
Substantiu, adjectiu i pronoms
Sintagma preposicional
Sintagma verbal: tipus de verbs, conjugacions, usos verbals en el discurs, valor de les formes no personals i perífrasis verbals
Sintagma adverbial: funció i classificació dels adverbis
Oració i funcions sintàctiques: Subjecte Tipus de complements (directe, indirecte, circumstancial, etc.)
Tipus d’oracions: Simples i Compostes
Juxtaposició
Coordinació: copulatives, disjuntives, distributives, adversatives i explicatives Subordinació substantiva. Titlla i adverbial
Procediments de cohesió textual: Repetició o recurrència, identitat referencial, el·lipsi, dixi, progressió temàtica
Marcadors d’addició, oposició, causalitat, localització espacial i temporal, ordenació o organització del discurs
Utilització del vocabulari en l’expressió oral i escrita
Arcaismes i neologismes
Préstecs i estrangerismes
Abreviatures, sigles i acrònims
Sinònims i antònims
Homònims
Paraules tabús i eufemismes
Ús de les regles d’ortografia
Aplicació de les principals regles ortogràfiques
Utilització dels principis d’accentuació. Diftongs, triftongs i hiatus
Maneig dels signes de puntuació (punt, coma, dos punts, punt i coma, guió, parèntesi, cometes, signes d’interrogació i exclamació).

c) Discursos orals i escrits
Text o discursos. Característiques.
Modalitat del discurs segons l’estructura i la composició
Narratius
Descriptius
Expositius
Argumentatius
Dialogats
Tipus de discursos segons les funcions del llenguatge: apel·latius, fàtics, expressius, poètics, informatius, metalingüístics
Varietats del discurs segons el context social i cultural:
Textos de la vida quotidiana: narracions o descripcions d’experiències
Textos propis de les ciències: cientificotècnics, juridicoadministratius, humanístics o assagístics
Textos literaris: poesia, novel·la o teatre
Textos dels mitjans de comunicació: periodístics o publicitaris Textos electrònics: correu, xats, blocs

d) Desenvolupament d’habilitats lingüístiques en produccions orals
Anàlisi i comentaris crítics de produccions orals corresponents a diferents àmbits (personal, professional, sociocultural) presentats a través de mitjans audiovisuals.
Dialogades: conversa, entrevistes, col·loquis, debats i tertúlies
Monologades: narracions, descripcions i exposicions orals
Anàlisi del llenguatge oral utilitzat en els mitjans de comunicació:
Registres del llenguatge en televisió, ràdio, cinema, publicitat
Intervenció en tertúlies i debats sobre temes d’actualitat social, política o cultural. Intercanvi i contrast d’opinions.
Planificació i estructuració prèvies
Ús del llenguatge adaptat al context i intenció comunicativa
Combinació de recursos expressius verbals i no verbals
Desenvolupament d’actituds respectuoses, reflexives i crítiques

e) Tècniques d’habilitats lingüístiques en produccions escrites
Anàlisi de diferents tipus de textos escrits: expositius, narratius, descriptius, argumentatius o dialogats
Anàlisi i comentaris crítics de textos procedents de diferents contextos socioculturals, basant-se en resums i esquemes:
Científic-tècnics, juridicoadministratius, humanístics o assagístics
Literaris Mitjans de comunicació (cartes al director, columnes d’opinió, missatges publicitaris)
Composició de diferents tipus de textos escrits, adaptant-se a les característiques pròpies de cada gènere:
Textos sobre la vida laboral i comunicació amb institucions (cartes de presentació, sol·licituds, currículums vítae)
Narracions i descripcions d’experiències, fets, idees i sentiments
Textos expositius i argumentatius sobre la vida quotidiana, temes socials culturals, laborals o de divulgació científica
Textos propis dels mitjans de comunicació (cartes al director, columnes d’opinió, missatges publicitaris)

f) Tècniques de recerca, tractament i presentació de la informació
Consulta d’informació de diferents fonts d’informació impreses i digitals (llibres, Internet, CD-ROM, enciclopèdies multimèdia, etc.)
Planificació, organització de materials i elaboració formal de les produccions orals i escrites.
Procediments de citació i referències bibliogràfiques en textos escrits.
Revisió i presentació de composicions escrites pròpies utilitzant les tecnologies de la informació i comunicació.

Sol·licita informació del curs

Nom i cognoms
Correu electrónic
Teléfono

El formulari ha estat enviat correctament!
Ha ocorregut algun error en enviar el formulari. Si us plau, revisa de nou tots els camps.
Desplaça cap amunt